[i55o]
l'estat de gardes; Nicolas Vaudor, pour l'estat d'es­sayeur, Claude Lemay, pour l'estat de tailleur, et Guillaume Brisart, pour l'estat de contregarde, comme suffisans, cappables et expérimentez pour l'excercice desd, estatz. En tesmoing de quoy, nous
LE DE PARIS.                                                    229
avons faict mectre le scel de lad. Prevosté des Mar­chans à cesd, presentes.
"AParis, le xxvnmc jour de Novembre mil cinq cens cinquante."
Signé : "Bachelier."
CCXLI [CXC]. — Lettres de monseigneur le Connestable. Archers.
i" décembre i55o(1'. (Fol. 205.)
Aujourd'uy ont esté apporté au Bureau de la Ville de Paris lettres missives de monseigneur le Con­nestable, ct la coppie d'une lettres patentes du Roy, dont la teneur ensuit :
15 novembre i55o.
"Messieurs, le Roy ayant singulier desir que les ordonnances faictes par ses predecesseurs soient ob­servées el gardées, comme il appartient, mesmes ès choses créés et establics pour le reiglement des bonnes villes de son• royaulme, et speciallement en sa bonne Villedé Paris, qui en est la principalle, a donné la charge, cappitainerye et conduicte des trois bandes d'archers, arbalestriers et hacquebutiers d'icelle au srdu Belloy,gentilhomme, proche voisin de voslredicle Ville, homme de bien et de service, pour les mener, dresser et conduire t2', quant besoing sera pour le service de lad. Ville, afin qu'ilz ne soient et demeurent plus, ainsi comme ilz sont de present, inutilles, sans estre si peu que riens employez au service d'icelle, comme chascun peult veoir et con­gnoistre, par faulte d'estre, dressez, menez et con-duilz par homme qui le sache faire, comme il apar­tient, ainsi que s'en sçaura bien acquicter, à vostre contentement, led. du Belloy, qui en a ses lettres expediées, comme pourrez veoir par le double d'i­celles. Dont je vous ay bien voullu advertir, el icelles vous faire communiquer premier que les faire mectre au sceau, pour entendre s'il y a chose qui empesche ce que soyez plustost pour ensuivre le voulloir du Roy, qui desire tousjours le bien et decoration dc vostrêdictc Ville, especiallement en cest endroit, •jui est chose ja par cy devant ordonnée par ses
predecesseurs et tant requise pour le bien et seu­reté de vostredite Ville, que de la veoir ainsi de­meurer inutille; ct sur le tout m'en mander vostre avis, pour le faire entendre aud. seigneur qui, comme dit est, desire sur toutes choses, le bien, repos et augmenlacion d'icelle, avec le reiglement des choses ordonnées pour le bien dc la chose pu­blique, vous advisant qu'il me desplairoit de veoir chose qui fut contrevenant ai cela, autant que voisin ne amy que vous ayez, qui me fera l'aire fin dc la presente. Priant nostre Seigneur vous donner, Mes­sieurs, ce que desirez.
"D'Ev.reuz, ce xv0 jour de Novembre mil vc cin­quante.
« Vostre bien bon amy
"MoNTMORANCY."
Lettres patentes pour la creation
d'ung cappitaine des arbalestriers, archers
et hacquebutiers de la vllle.
"Henry, par la grace dc Dieu, Roy de France, à tous presens et advenir, salut.
"Comme pour la garde, seureté ct protection de nostre bonne ville ct cité de Paris, principalle et cappitalle de nostre Royaulme, ct afin d'empescher toutes ceditions et émotions populaires et autres as­semblées ilicites, noz predecesseurs Roys ayent faict, creé, ordonné ct estably six vinglz archers, soixante arbalestriers et cent hacquebutiers, qui font trois compaignées faisans en nombre deux cens quatrevingtz personnes, avec les previllciges, fran­chises et droitz qu'il est porté par leurs lettres de chartres'3'; lesquelz, toutes et quantesfoys que be-
(i) Le Registre n'indiquant poiat de date, on devrait strictement donner à ce paragraphe celle des deux précédents. La convocation des Conseillers it vendredi prochain v' decembre», qui le termine, nous a déterminé à choisir une date intermédiaire entre le 27 no­vembre et le 5 décembre.
(2) Antoine du Belloy, seigneur de Francières, appartenait à une ancienne maison de l'Ile de France, dont Ia généalogie a été composée par Claude-François-Marie, marquis du Belloy et imprimée sous ce titre : r. Généalogie de Ia Maison Du Belloy, dressée sur titres originaux, sur d'anciennes montres, acquits ou quittances de service militaire, rolles des compagnies d'ordonnances et comptes anciens des Trésoriers des Guerres de nos Rois, etc (Paris, Thiboust, 17/17, h-"-1"-)
(3> La création des cent arquebusiers de Paris ne remonte qu'à l'année i52li (édit donné à Paris, au mois de mars 1623, ». s.).